regie
kollaborationen
kollaborationen
regie
regie
regie
regie
regie
regie
regie
performances
regie
performances
regie
regie
regie
regie
regie
regie
regie
regie
regie
kollaborationen
kollaborationen
kollaborationen
kollaborationen
performances
performances
kollaborationen
kollaborationen
kollaborationen
kollaborationen
kollaborationen
SHOT
ein theatrales essay
IM RAHMEN VON "HOW ARTISTS APPROACH WAR"
2017
Ein theatrales Essay zwischen Kriegsbilder und Bilderkrieg. Die Erfindung der Fotografie legte den physikalischen Grundstein für die erste Atombombe. Mit Hilfe von Drohnen wird inzwischen Fotokunst gemacht. Krieg und Bild, zerstören und bewahren – dass das eine ohne das andere nicht mehr geht, wusste schon Ernst Jünger 1918.
Aber was, wenn das Bild selbst längst zur eigentlichen Waffe geworden ist? Oder findet umgekehrt der Krieg nur noch statt, wenn er inszeniert wird?
SHOT ist eine Momentaufnahme des Verlorenen und Vorstellbaren. Ein lebendes Archiv. Eine Installation, mit Licht und Ton. Ohne Bilder. Die Vorstellung derer ist dem Publikum überlassen.
„Das Licht der Fotografie hat den Krieg vielleicht entscheidender geprägt als manche andere technische Errungenschaft. Die Überwindung der Nacht durch das Licht des Scheinwerfers und die Durchleuchtung des Geländes durch die Fotografie hat eine neue Landschaft des Krieges hervorgebracht. Das Augenlicht des hochgerüsteten moderenen Soldaten ist, spätestens seit dem Vietnamkrieg, verstärkt durch den Computer, den allumfassenden Blick aus der Luft.“ Aus: Anton Holzer, Mit der Kamera bewaffnet, Marburg 2003, S. 21.
Premiere Januar 2017, Theater Neumarkt Chorgasse
Konzept und Künstlerische Leitung Rebekka Bangerter
Performance Annabelle Sersch
Raum Franca Manz
Licht und Sounddesign Ensemble
1846, officers in parade uniform, Mexican-AmericanWar, 1st known war photograph. taken ina studio in Texas, exposure time: 20 seconds
1845, fall of Sevastopol, Crimean War, 8 mighty
ships stand menacingly at the entrance to the
bay, the city is on fire. In the background the
French cavalry, which is riding towards the burning
place. Iridescent colors.
1855, crimean war, a photograph by roger fenton,
the valley of the shadow of death, the first
commissioned war photographer,
a stony path on which lie carefully arranged
cannonballs. They refer to absent dead. Time
to publication: 8 months
1914 pigeon with surrounding camera.
1916 rifle with built-in camera. Every shot triggers
a photo.
1917 scenes from everyday life, oddities, social
events, actors from the world of theater, fashion
topics.
1937, loyalist soldier at the moment of his death,
Robert Capa, Spanish Civil War
due to “too little action”, photographer Robert
Capa asks the resistance fighters present
to re-enact a warlike scene against the fascists.
Robert Borell, 24 years old, is fatally hit in this
war game.
1937, loyalist soldier at the moment of his death,
Robert Capa, Spanish Civil War, becomes
the most famous war photography in the world,
a soldier at the moment of death, hit by a bullet
in the head, collapses and throws away his
rifle as he falls. A timeless indictment against
fascism.
1991, burning oil field, steve mc curry, gulf war
dark gray clouds of smoke that tower up in baroque
style rise from a pink-orange fire on the
horizon, in front of it small but clearly recognizable
the silhouettes of three camels. The lower
half of the picture, a dark brown steppe landscape.
High contrasts. The Austro-Czech writer
Pavel Kohout writes about it: and again I saw
pictures that I cannot forget, the terrible thing
about these pictures is that they are stunningly
beautiful.
Bombing of baghdad, same year, 1st real-time
broadcast, the bombing is timed to match the
evening broadcasts so that the detonation can
be shown „live“.
2010, us soldiers with ipod, Damian Winter,
afghanistan, 1st excellent war photography
with hipstamatic app
2014, Me and my Russian Liberator, Ukraine,
Selfie
2015 beheading of a journalist, Syria
© rebekka bangerter